maanantai 27. tammikuuta 2014

AAMUPALOJEN TÄYDELLISYYDESTÄ

Mä en aina rakastanu aamupalaa. Oli sellanen vaihe, kun meillä syötiin aamupalaks aina muromysliä. Söin siitä aina ensin rusinat pois. Joskus, kun oli kiire, mun isä vei mut Aschaniin piispanmunkille (se on Berliinin munkki muualla kuin Turussa, näin oon saanu oppia). Päiväkodissa oli aina voideltua piimälimppua, jonka päälle oli suikaloitu kananmunaa. Sitä tarjottiin vahvan teen ja puuron kaverina. Yhessä vaiheessa äiti päätti, että meillä syödään kotona aamulla puuroa. En mä silloin lämmenny sille. Dad opetti, että siihen laitetaan voita, fariinisokeria ja maitoa. Kyllä se tais aina alas mennä, varsinki noilla ohjeilla.
Viikonloput on alkanu joskus olla asia erikseen. Meiän viikonloppuaamiaisiin kuuluu varsinkin nykyään pancakesit. Synttäriperinne on myös se, että sankari saa päättää, mitä aamupalaks syödään (mun 18-vuotissynttäriaamupala oli äitin maailman parhaat omppu-saksanpähkinämuffinsit, turkkilainen jugurtti granaattiomenan kera, teetä ja pala tummaa suklaata). Joskus mun piti paistaa vohveleita sellasesta valmistaikinasta, mitä sai kaupasta ostettua samanlaisessa tölkissä, kuin soijamaitoa. Sinne pannulle päätykin sitten soijamaitoa ja se palo sinne rautaan. Ei menny ne synttärit ihan niinku piti.
Mä oon aina ollu sellanen ihminen, joka syö joka ikinen aamu aamupalan. Mun päivä ei lähe käyntiin ilman. Mä en usko sellasta välttämättä, että aamupala ois päivän tärkein ateria kaikille, mutta mulle se varmaan on. Kai sekin on tottumiskysymys, mutta just nyt mulla ei oo mitään tarvetta tai halua totutella siitä pois. Opin rakastamaan aamupalaa melkeen tasan vuosi sitten. Silloin mulla oli personal trainerin tekemä suunnitelma (mulla oli kolme viikkoa aikaa mahtua mun vanhojentanssimekkoon) ja mun aamupala oli joka aamu kaurapuuroa, suolaa ja maitoa, rahkaa ja marjoja ja näkkileipä, johon ladoin kalkkunasuikaleita ja vihanneksia. Mä en haluais palata siihen, mutta sitä kautta huomasin, miten eri tavalla mun päivät lähti käyntiin kun mulla oli maha täynnä ruokaa. Rakastin kaurapuuroa. Kummasti se maku muuttuu.
Sen kolmeviikkosen jälkeen jatkoin jonkun aikaa aika samalla linjalla, mutta vaikka tykkään ja viihdyn rutiineissa, kaipasin mun aamupaloihin jotain vaihtelua. Kesällä kreikassa oli maailman ihaninta syödä jugurttia, täydellisiä, tuoreita, mahukkaita persikoita ja hunajaa. Syksyllä mä kai innostuin kaikista vegaani-, raaka- ja superruokajutuista. 

En ollu suunnitellu jakavani vielä mun overnight oats -rakkautta, varsinkaan, koska aamusin on kammottava valaistus ja kuvat sen mukasia, mutta kai näitä aamupalavinkkejä ja päivityksiä voi lisääkin tehä kauniimmilla kuvilla varustettuna!

OVERNIGHT OATS


Tässä maailman paras tapa helpottaa aamuja. 
Keittämisen sijaan liotettujen kaurahiutaleiden (ja muiden viljojen) terveysvaikutuksista voi lukea lisää esimerkiksi täältä

Tähän puuroon ei oo mitään oikeeta tai väärää tapaa, heitän sen sekaan aina sitä, mitä kaapista löytyy ja mitä milloinkin tekee mieli. Joitakin juttuja oon kuitenkin oppinu kantapään kautta ja ajattelin jakaa joitakin ideoita (joita netti on myös pullollaan). Tän voi tehdä raakana, vegaanina, gluteenittomana, pähkinättömänä ja maidottomana!

Mä tykkään, että mun puuron perusta on seuraavanlainen:
~ 1 dl kaurahiutaleita (ei mitään pikahöttöjä, tässä vois myös käyttää ohraa tai tattaria tai mitä vaan)
~ 1/2 dl rousketta
muutama ripaus suolaa
vähän kanelia, kaakaojauhetta ja/tai kardemummaa tms 
reilu 1 dl maitoa (kaura- ja mantelimaito on erityisen hyviä)

Rouskeena mun puuroissa on yleensä pähkinöitä ja tattaria. Aina kun kaapista löytyy, lisään tonne sekaan ruokalusikallisen chian siemeniä ja saman verran goji-marjoja (ne on ihania, kun ne on lionnu yön maidossa ja imeny vähän noiden mausteiden makuja). Sit eikun sekasin ja jääkaappiin yöks. Sekottaminen on tosi tärkeetä vielä siinä vaiheessa, kun maidot on lisätty. Joskus oon tehny niin, että sekotin noi kaikki muut ja sit pelkästään kaadoin maidot päälle. Aamulla oli sellanen jänkki puurokerros, minkä päällä oli vielä imeytymätöntä maitoa.

Tälläkin pärjää jo, ja hyvältä maistuu. Mut mä en yleensä tyydy tähän. Eri vuodenaikoina mun on tehny mieli eri juttuja. Alkusyksystä oli ihanaa syödä tota marjojen ja maidon kanssa, myöhemmin syksyllä halusin tosi kanelista puuroa, johon olin sekottanu omppu- tai porkkanaraastetta ja rusinoita. Just nyt mulla on sellanen maapähkinävoi- ja suklaakausi meneillään (bansku ja päärynä sopii noihin molemmat tosi hyvin). Tässä ei oo olemassa mitään oikeeta tai väärää tapaa. Jotkut tykkää sekottaa raejuustoa, rahkaa tai jugurttia tonne sekaan, jo illalla tai vasta aamulla. Joskus haluan sellasta ja kylmiä pakastemarjoja. Joskus ladon aamulla tuoreita hedelmiä siihen päälle. Omppuhillokin on herkullista. Aika ihanaa on kans surauttaa aamulla joku marja- tai hedelmäsmoothie ja kipata se puuron kanssa lusikoitavaks. Ennen joulua löydettiin chai-maustettua kauramaitoa. Siitä tuli ihan superhyvää puuroa. Kahvia lisäämällä saa myös aikaan ihanuuksia. Kerran liotin meiän omassa omppumehussa mun kaurat. Joskus, kun meillä ei oo ollu maitoa, tai mun on tehny mieli sellasta ei-minkään-makusta puuroa, oon liottanu vedessä. Ei ne omat mieltymykset löydy kuin kokeilemalla!

Tällä hetkellä tykkään latoa kaiken kerroksiksi tollasiin purnukoihin jo illalla. Sit, kun nää julmetun kello kaheksan kouluaamut taukoaa, voi olla, että haluanki mielummin kasata juttuja mun puuron kaveriks aamulla. Mut just nyt musta on ihanaa illalla tehä luksuspuuroa. Näissä kuvan puuroissa on aika sama sisältö (teen aina mulle ja ätille omat). Meillä on kuitenki vähän eri mieltymykset ja noi näyttää siks vähän eriltä (liittyy myös osittain siihen, mihin suuntaan noi purkit osottaa, koska en osaa tehä tasasia, siistejä kerroksia). Meidän molempien tän hetken roihuava rakkaus kohdistuu tollaseen puuroon, jossa on pohjalla suklaapuddingia (toi on jotain proteiinipuddingia, mitä ollaan nyt syöty, jotta saatais tarpeeks proteiinia). Tässä versiossa oon sivelly tonne purkin reunoille myös maapähkinävoita (joskus laitan tonne pohjalle tai puuron päälle nokareen, mut just nyt halusin kaapia sitä tuolta purkin reunoilta). Tässä puddingissa on sellanen koostumus, että se jähmettyy silleen sopivasti ihan hetkessä eikä sekotu sit tohon puuromömmöön. Puurot sekotin erillisessä kulhossa ja niissä on rouskeena tattaria, saksanpähkinöitä, gojimarjoja ja chian siemeniä. Maustoin sitä ihan vähän kanelilla ja kardemummalla. En tiiä mikä juju siinäkin on, ettei se puuro loppujenlopuks maistu kummaltakaan, mutta silti ilman noita se vaan ei maistu oikein millekään. 


Tonne puuroon sekotin myös ihan pieniä banskupaloja (päärynät ei ollu vielä kypsiä) ja äitin puuroon heitin sekaan 80% tumman suklaan palasia. Mun puurossa oli vähemmän saksanpähkinää ja sen kaverina mantelia (en oo saksanpähkinöiden ihan yhtä iso ystävä kuin äiti). Ihan päällimmäiseks pilkoin loput banskut ja koko systeemin kruunasin kookossuikaleilla (Punnitse ja säästä on mun lempiliike - päästiin lauantaina sinne hetkeks) ja äitin puuron gojimarjoilla, oman noilla samasilla suklaahipuilla.

Äitiltä tuli töistä viesti: NAaaaaaMmmmmmmmmmmM!

Luulen, että huomenna haluaisin mausteista puuroa, jonka päällä on jugurttia ja päärynää. Pakastimesta löytyi myös vielä yks pussillinen mustikoita - oih!

Mitä teidän lemppariaamupalat on?

ps. mulle saa mielellään raportoida moahdollisten kokeilujen tuloksia!
pps. kiinnostaako teitä parhaat terveelliset pancakes-ohjeet?

9 kommenttia:

  1. Höööh miks minä en oo noin aamupalaihminen? joskus aamulla en vaan saa mitään alas yhyy :-( pitäis kyllä opetella vähän paremmille tavoille.. ja todellaki kiinnostaa parhaat terveelliset pancakes-ohjeet kerrokerro! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tarvis vissiin kaikkien oikeesti olla! Tai aina väitetään et pitäis, mut oon lukenu viimeaikoina just paastoamisen hyödyistä ja ilmeisesti se et ruoansulatuselimistö saa levätä vaikka 12-16 tuntiaki on monelta kannalta tosi hyvä! Ite en vaan vielä malta luopua mistään ateriasta :-D heh
      Parasta aamupalassa on se, et sen voi syödä mihin aikaan tahansa! Musta ainaki parasta on syödä pancakeseja päivälliseks tai puuroa iltapalaks tai munakokkelia lounaaks!

      Poista
    2. Oikeesti! Jännää, pittää varmaan itekkin vähä ottaa selvää, kun mua on nyt vihdoin alkanu vähän kiinnostamaan mitä suuhuni pistän ja milloin :-D Ja niinpä, pancakeseja päivälliseksi kuulostaa hirrrveen hyvältä, naminam!

      Poista
    3. Jooo, se on kyl tosi mielenkiintonen aihe! Suosittelen kirjoista ainakin sellasta ku Kuntotehdas (Jussi Riekki). Sillä oli must tosi hyvä asenne kaikkeen (mua ärsyttää sellanen fanaattisuus tälläsistä jutuista puhuttaessa) ja se osas selittää tosi hyvin eri näkökulmia kaikkeen.

      Poista
  2. Oi hitsi nyt kyllä pitäs saada aikaiseksi kokeilla näitä, ehkä inspiroivin (jos näin voi sanoa) juttu mitä oon blogeista vähään aikaan lukenut!

    Ja KIINNOSTAA pancakes -ohjeet! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. IHANAA!!! Voi vitsi mä rakastan tätä kommenttia! <3
      Hyvä että kiinnostaa! Mä aattelin lähtä nyt sellasille parhaiden ohjeiden jakamislinjalle, koska muakin aina kiinnostaa sellaset. HIH! :--)

      Poista
  3. JOOO PANCAKES-OHJEITA! :) Kaikki ohjeet on :* :*

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :* katotaa mis välis on hyvä hetki niille! xoxo

      Poista