sunnuntai 26. tammikuuta 2014

VIIKON KIINNOSTAVIMMAT

Meille ei tuu kotiin mitään lehteä, mutta mä koitan saada luettua uutisia mahollisimman usein. Just nyt en saa läheskään joka päivä aikaseks ees käynnistää mun tietokonetta, mutta puhelimella saa aika kätevästi luettua artikkeleita silloin kun sattuu joku sopiva väli. Tässä muutamia, jotka on mua parin viimesen päivän aikana mietityttänyt.

85 rikkainta omistaa yhtä paljon kuin maailman väestön köyhin puolisko
Niin. Ei kai tähän sen kummempaa lisättävää. Tää on sellanen aihe, josta ollaan kotona jo pitkään puhuttu, mutta aina se iskee tosi karusti kasvoille. Mua kiinnostaa politiikka ja talous (vaikken kumpaakaa vielä läheskään tarpeeksi ymmärrä) ja varsinkin tän aiheen puiminen.

Tutkijat vertaavat Facebookia paiseruttoon - "kuolee pois"
Luin vastikään facebookista myös tämän artikkelin, mut en kyllä tiedä, mitä ajatella tästä. Mua ei varmaan haittais vaikka noin käviskin, mutta veikkaan ite, että jos facebook "kuolee pois", niin eiköhän tilalle tuu sit joku entistäkin mahtipontisempi, samankaltanen systeemi.
Tosta masennuksen aiheuttamisesta sen verran, että mun kokemuksen mukaan facebookin vähentäminen on tehny mulle tosi hyvää. Voi olla että ihan vaan siitäkin syystä, että se vapautti paljon aikaa sellasille jutuille, mistä mulle tuli ja tulee hyvä olo. Että ehkä se ei noin yksiselitteistä oo, mutta varmaan silti jossain määrin paikkansapitävää. Mitä mieltä te ootte?

Obama lupasi Putinille täyden tuen Sotsin turvatoimissa
Mua on kiinnostanu hirveesti kaikki Sotsin olympialaisiin liittyvä siitä lähtien, kun katoin tän dokumentin. Eli ehkä ei toi artikkeli mitenkään erityisesti pompannu sieltä, vaikkakin ihan mielenkiintosta aina seurata Yhdysvaltojen ja Venäjän välejä.
Toi dokumentti (mikäli et jaksa sitä kattoa) avaa sitä, kuinka korruptoitunu Venäjän hallitus on, kuinka huono ihmisoikeustilanne siellä on ja miten Sotsin olympialaiset tavallaan kärjistää sitä tilannetta. En ollu aikasemmin koskaan hoksannu, kuinka paljon olympiakomiteakin on lahjottavissa. Siitä mulla on vielä vähän ristiriitaset tunteet, että miten tohon nyt ees voi ja pitää yrittää vaikuttaa. Tai et onks se ylipäätään mahdollista.
Tän lisäks seuraan ihan mielenkiinnolla sitä satenkaaren väreihin pukeutumista ja miten sellanen Venäjällä vastaanotetaan.
LISÄYS: Kirjottelin tätä pitkin viikkoa, mut tänä aamuna julkastiin tää artikkeli. Tossa aika paljon samaa kuin yllämainitussa dokumentissa!

Uudet ruokasuositukset
Oon oppinu olemaan aika kriittinen tollasia suosituksia kohtaan ja Suomessa on musta vähän sellanen ilmiö muissakin suhteissa, että luotetaan sokeesti tommosiin ylhäältäpäin tuleviin määräyksiin, erityisesti terveyteen liittyviin.
Oon aina rakastanu ruokaa, mutta varsinki viimesen vuoden aikana oon ihan uudella tavalla syttyny kaikkiin terveydellisiin näkökulmiin. Mä en noudata mitään dieettiä, mutta opettelen kokoajan kuuntelemaan itteeni ja sitä, mikä musta tuntuu hyvältä. Lukemalla paljon juttuja oon tajunnu, ettei mikään oo ihan yksiselitteistä tai sovi kaikille.
Tässä on kuitenkin muutama sellanen juttu, jotka mua erityisesti naurattaa. Musta on aika vanhakantanen ajatus, että kananmunat nostais hirveesti kolesterolia (sitä ei tossa artikkelissa lue, mutta siihen varmaan pohjautuu se ajatus mikä tuolla on, että niitä sais syödä vaan muutaman kerran viikossa). Kananmuna on kuitenki se proteiininlähde, johon kaikkia muita proteiineja verrataan imeytyvyyden suhteen. Ite syön kananmunia vähän vaihtelevasti, mutta joka viikko yli ton suosituksen.
"Perunoita sopii syödä nykyiseen tahtiin, koska niistä ei ole erityistä haittaa tai hyötyä. Lautakunta suosittelee nauttimaan ne perinteiseen tapaan eli keitettyinä." Tää nyt on siinä mielessä ymmärrettävää, että peruna on niin iso osa Suomen maataloutta, ettei sitä voi tuolla käskeä vähentää. Ehkä toi näyttää, kuinka vahva yhteys noilla suosituksilla on niin moniin muihin isoihin tekijöihin (tässä tapauksessa Suomen talouteen ylipäätään). Mä en vaan jotenki haluais sit tuhlata sitä syömiseen liittyvää nautintoa sellaseen, mistä "ei ole erityistä haittaa tai hyötyä", kun on niin monta sellasta ihanaa vaihtoehtoa, joista on hyötyä!
Hyvää tossa kai on se, että korostetaan kasviksia ja hedelmiä. Nam.

Mitä mieltä te ootte näistä aiheista ja oisko teillä jotain erityistä suositeltavaa tän viikon uutisista?

7 kommenttia:

  1. Jatka näitä niin voin lukea täältä kaiken mitä en normisti ehi yhtääään lukemaan.
    Harvasta näistä mitään suurta ja ihmeellistä osaan sanoa. Mut erityisesti toi ruokavalio juttu on kiinnostanut muakin ja oon samaa mieltä. Ensinnäkään en usko et on yhtä "oikeaa" tapaa syödä terveellisesti. Jokaselle tulee hyvä olo erilaisista asioista ja on kuitenkin monia juttuja jotka vaikuttaa siihen miten kukin voi ees syödä. Jotkut voi musta syödä huolittomammin ku toiset. Ja toiset ei halua syödä noita lihoja... Ja vähän enemmän ku "joka aterialla vielä desilitra papuja, herneitä tai linssejä". Plus et en taida syödä edes koskaan noin paljon ku tossa sanotaan et päivässä pitäis! Koska jotkut vaan pärjää vähemmälläkin.

    Noihin muihinkin voisin kommentoida vaikka ja mitä, mut Facebook on selkeesti menettämässä käyttäjiä "nopeemmille" ja keskittyneemmille appseille, niinku joku insta a twitter joissa on vaa se yks juttu mitä tehään. Itekki taidan roikkua Facessa enää sen takia et siellä on helppo suunnitella ja sopia asioita ku "kaikki on siel jokatapaukses".

    Koko Olympia-homma vähä kuvottaa mua tällä hetkellä. Venäjä ei oo se paikka johon olisin jotain tollasta toivonut. Niitten pitäis keskittyä ihmisoikeuksiin. Mut täl Olympia-tempulla saadaan taas hienosti ihmisten mieli pois oikeista ongelmista. Ja mitä tohon ekaan tulee. Sitä niiiiiin vaan haluais et pystyis tekemään jotain. Tulee hirveen voimaton olo lukea tietoa siitä kenellä se raha on ja keillä ei...

    Mut jeeeee! Minä tykätä tästä postauksesta. En oo ikin kommentoinu minnekää näin paljo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niimpä!! Ja ku ei voi aatella et ois joku keskivertoihminen olemassa. Viiskytkilonen tyttönen tarvii ihan eri määrän ruokaa ku joku satakilonen köriläs?? Plus sit pitäis tietty viel ottaa huomioon kaikki liikkumiset ja muut siihen liittyvät tavotteet JA NIIN EDELLEEN. Eikä tuol oo puhettakaan hyvistä rasvoista? Miksei ikinä painoteta sitä et kuuntelis itteään ja omaa kroppaa...

      Vitsi mun tekis mieli paasata sun kanssa tost Venäjän olympialaiset -aiheesta!!!!!!!! Suututtaa niin paljon.

      JEE multa, oon niin ilonen siitä et täst nousi sulta ja Larissaltaki niin hyviä pointteja! Ja jos multa kysytää ni se et sä tykkäät täst tarkottaa et tä oli hyvä. Kyl sä aina tiiät. Saa nähä kuin säännöllistä täst tulee, mut kyl mä oon ainaki suunnitellu et aina välillä voisin raportoida et mitä artikkeleita oon lukenu ja pohtinu! Hii!

      Poista
    2. Arvostan yli kaiken sun arvostusta! :) Pus!
      Musta tulee nyt kommenttipommittaja!

      Poista
  2. Mäkin tykkään tästä postauksesta! :-)

    Noi ruokasuositukset tuntuu sellasilta, että ne on tarkoitettu semmosille ihmisille joille ei oo eläissään kotona tms kerrottu normaalista syömisestä... Muutenkin, kuten sanoit, ei mustakaan voi ajatella että joku tietty sääntö sopis KAIKILLE ihmisille. Ei se vaan mee niin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakko vielä lisätä että mua nauratti toi suositus että perunat kuuluu syödä keitettyinä. Siis sillä on varmaan KAMALASTI merkitystä syökö muussina vai keitettyinä :-DDD
      Lisäksi on outoa että tohon ruokakolmioon on otettu _vähärasvaiset_ maitotuotteet, kun sitten ihmiset menee kauppaan ja ostaa vähärasvaisia jugurtteja joihin on tungettu 42 lisäainetta ja aspartaamit sun muut. Hmm.

      Poista
    2. Siis noi sun huomiot on ihan huikeen hyviä!!! Varsinki toi liittyen vähärasvasiin maitotuotteisiin :D Toi on niin totta!
      Tää nyt ei ihan liity tohon mut tuli vaa mielee et mun isä osti Lidlistä yks päivä jotain jugurttia mistä katottii et siin oli yks kolmasosa sokeria. Siis en voi käsittää tota määrää, vaiks oon pitkään jo vältelly kaikkee muuta ku luonnonjugurttii ja kreikkalaista/turkkilaista jugurttia just noitten sun sanomien juttujen ja korkeen sokerimäärän takia. Ihan älytöntä...

      Poista
    3. Hee kiitos!! Ja mitä ihmettä, ihan käsittämätöntä..... D:

      Poista