keskiviikko 19. helmikuuta 2014

AAMUN IHANA PALA


Appelsiinit ovat ihania. Ne ovat kuin pieniä aurinkoja, sileitä ja pyöreitä, silmiähivelevän keltaisia. Jo niiden katsominen piristää. Ne ovat juuri nyt täydellisen kypsiä, ja maksavat monissa kaupoissa vain noin euron kilo. Pikkuveljen antaman tiedon mukaan vitosella olisi saanut kaksikymmentä.
Pidän appelsiineista sellaisenaan. Meidän perheessämme ne on tapana leikata halki pituussuunnassa ja sitten lohkoiksi - on mukava syödä hedelmäliha kuoriveneistä. Tähän tapaan leikkaan appelsiinin myös halutessani sitä pieninä kuutioina esimerkiksi hedelmäsalaatin sekaan. Irrotan hedelmän kuoresta ja lohkot viipaloin kuutioiksi.
Minun teki mieli syödä appelsiinia heti aamulla. En ollut valmis luopumaan puuroistani. Nyt kun olen lukulomalla, on minulla aamuisin hetki enemmän aikaa syödä aamupalaa, siispä olen ruvennut kokoamaan annoksiani vasta juuri ennen niiden nauttimista. Sitrus ja suklaa ovat klassinen makupari, josta oikein toteutettuna pidän paljon. Päätin siis toteuttaa sen oikein. 
Tämä aamupalojen aatelinen koostuu neljästä tekijästä: suklaasta, sitruksesta, samettisesta kermaisuudesta sekä rapeista herkkusista. Terveellinen, suussasulava tapa aloittaa aamu, joka sisältää antioksidantteja, C-vitamiinia, proteiinia, hyviä rasvoja, kuitua ja niin edelleen! Tässä siis ohje joko käytettäväksi sellaisenaan tai innoitukseksi tuleviin herkkuhetkiin (voisin syödä tätä mihin aikaan päivästä tahansa).

AURINKOINEN SUKLAAVIETTELYS

~ 1 dl kaurahiutaleita
kourallinen tattarihiutaleita ja -rouhetta (ei pakollinen, mutta tuo kivaa koostumusta ja on muutenkin terveellistä)
ripaus suolaa
1/2 tl kanelia
2 tl 100% kaakojauhetta
reilu 1 dl vettä

Sekoita kaikki keskenään edellisenä iltana ja aseta jääkaappiin yön yli. Vaihtoehtoisesti puuron voisi keittää aamulla, mutta se lisää valmistusaikaa ja vähentää ravintoarvoa.

Aamulla lusikoin puurot kulhoon ja päälle laitoin seuraavia herkkuja:

1 appelsiini kuutioina
n. 100 g kermarahkaa (tähän sopisi varmaan myös tavallinen rahka tai esimerkiksi kreikkalainen jugurtti, mutta kermarahka on ihaninta samettia ja kermaisuudellaan tasapainottelee muita makuja sopivasti)
gojimarjoja
kookoslastuja
hienoksi raastettua 75% suklaata

Riittääkö, jos kerron, että olen aamupalasta lähtien odottanut pääseväni huomisaamuna syömään samanlaista annosta?

2 kommenttia: