keskiviikko 26. helmikuuta 2014

LOUNASIDEOITA

Viihdyn näissä ruoka-aiheissa, joten pysyttelen niissä ainakin vielä toistaiseksi. Koska olen nyt syönyt lounasta kotona, on tarjoutunut sekä hyviä tilaisuuksia keksiä edellisten päivien ylijäämille uutta käyttöä, että luonnonvaloa aterioiden kuvaamiseen. Tässä siis muutama sellainen vaihtoehto, jotka saa loihdittua niistä aineksista, joita ainakin meiltä löytyy keittiöstä silloinkin, kun jääkaapissa on "ei mitään".


Sosekeitto on maukasta ja lämmittävää. Siihen sopii melkeinpä mikä vain kasvis tai vihannes, tosin itse suosin juureksia (porkkanat, perunat, bataatit, punajuuret) ja kaaleja (kukka- ja parsakaalista tulee molemmista ihanaa keittoa). Myös pavut sopivat hyvin ja ennen soseuttamista voi sekaan lisätä myös ylijäämäriisiä, -quinoaa tai -hirssiä. Takuuvarmasti hyvä tapa tehdä sosekeitto on paistaa oliiviöljyssä sipulia ja valkosipulia ja esimerkiksi inkivääriä hetken ja sitten kipata kattilaan kasvikset ja vettä kiehumaan. Kun kasvikset ovat kypsiä, voi sekaan halutessaan lisätä maitoa, kermaa tai juustoa. Soseuttamisen jälkeen lisään suolaa, pippuria ja yrttejä (timjami ja porkkana sopivat ihanasti, tykkään myös rosmariinista, oreganosta ja chilistä).
Kasvissosekeiton kanssa käy ihanasti perinteinen raejuusto, lusikallinen rahkaa tai turkkilaista jugurttia, paahdetut pähkinät ja siemenet tai pavut. Kuvassa esiintyvän inkivääri-porkkanakeiton kanssa söin valkosipulimarinoituja kikherneitä, sekä löyhästi tätä ohjetta mukaillen tehtyjä tattari-teff-sämpylöitä (kyseisestä blogista löytyy muitakin aivan mielettömiä reseptejä). 

Voileivät on mun lemppareita. Niissä yhdistyy leipä ja salaatti ja vaikka pihvi. Jos kaipaa muutosta, voi normileivän (joka mulle on jälkiuunissa paistettu täysjyväruisleipä) tilalle vaihtaa tortillan tai pitaleivän. Ja jos haluaa hienostella, voi sen leivän paistaa itse. Mulla on liioittelematta varmaan viistoista leipäohjetta odottelemassa tollasta hienostelua.
Voileipiin voi kasata mitä vaan. Jäikö sulta eilisestä kanaa? Kalaa? Onko jääkaapissa lojunu hapankaalia, jolle pitäis keksiä käyttöä? Pakastimessa ois yks pussi herneitä? Kaikki käy! Kylmänä, lämpimänä, ihan miten vaan. Yks loistava tapa tehdä voileipiä on kasata sekaisin kylmää ja lämmintä, tuoretta ja raakaa. Pestot tuo ihanaa makua, sellasenkin voi ite soseuttaa yrteistä, pähkinöistä ja vaikka herneistä. Kananmunat on mun ikuisia lemppareita, sekä keitettyinä että paistettuina. Näihin voileiipiin paistoin kikhernepihvejä (kikherneitä, kananmunaa, vähän jugurttia, valkosipulia, mausteita ja oliiviöljyä), mutta ihania pihvejä voi kasata myös esimerkiksi raastetuista kasviksista (kesäkurpitsaa, nam!). Joskus paistan väliin vaan sipulia ja porkkanaa. Oon iskenyt voileipään jopa edellisen päivän sienirisottoa. Oli hyvää. Tärkeää on, että seassa on monia eri koostumuksia. Myös kasaamisjärjestykseen kannattaa panostaa. Ylläolevan kuvan voileivät on ns. open-faced ihan vaan siks, ettei ne ois mahtunu mun suuhun suljettuna. Kannattaa mahollisuuksien mukaan välttää todella paksuja kerroksia mitää samaa raaka-ainetta tai liukkaita täytteitä (esimerkiks kurkkua ja tomaattia). Avokaadoakin kannattaa ehkä vähän murskata haarukalla, niin se luo hyvän tarttumapinnan eikä luiskahda leivän välistä syömisvaiheessa (todella tuskastuttavaa syödä sellasta leipää, josta ei voi päästää irti, mutta josta silti valuu kaikki parhaat täytteet pois). 
Myös makeammista täytteistä tulee erilaisia, herkullisia leipiä. Erilaiset hillot ja juustot sopii hyvin yhteen, samoin pähkinävoit ja hedelmät.
Näissä leivissä oli kikhernepihvejen lisäksi brie-juustoa, avokaadoa, pinaattia, paprikaa ja kurkkua paahdetun jälkiuunileivän päällä. Tein virheen, ja ensimmäinen leipä hajosi täysin ennen toista haukkausta. Pihvin olisi pitänyt olla pohjalla, avokadon päällä ja kasvisten alla. Muuta ongelmaa tässä ei tainnutkaan olla.

Tulee myös sellaisia päiviä, kun ei vaan millään osaa päättää erilaisten vaihtoehtojen välillä tai kroppa kaipaa kunnolla energiaa. Mulle sattu sellanen päivä eteen, että meillä kotona oli jääkaapissa oli avattu purkki tomaattimurskaa, pakastimessa kikherneitä, kaapissa muutama leivänkannikka ja muutamia kasviksia. Tästä tuli lämpimän tulista tomaattikeittoa, hummusta ruisleivän päällä sekä pinaatista, paistetusta paprikasta ja auringonkukansiemenistä kasattu salaatti. En tiedä mitään sen parempaa, kuin ison lounaan ääreen istahtaminen aamutreenin tai muutaman tunnin pänttäämisen jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti