keskiviikko 5. helmikuuta 2014

TÄLLÄ VIIKOLLA

Oon syönyt hyvin. Quinoasta saa tehtyä tuhatkaupalla erilaisia, ihania ja ruokaisia salaatteja. Martha Stewartin inspiroimana syötiin eilen sellasta, missä oli paistettuja kesäkurpitsasuikaleita, pistaasipähkinöitä ja minttua. Leivoin myös tattarijauhoista banaani- kardemumma- kaneli- ja taatelimuffinseja. Niitä on kiva käydä popsimassa tuolta keittiön peltirasiasta, maistuu aamulla, päivällä ja illalla ja varsinkin maapähkinävoin kanssa (mikäpä ei).
Nyt kun koeviikon myötä on tullut syötyä kotona lounaita, on ollu helpoin vaan heittää kasaan edellisviikon jämiä tai mitä kaapista löytyy. Rakastan herneitä ja kikherneitä. Parhaat kikherneet on Bonduellen tölkkikikherneet. Myös GoGreenit on hyviä. Nyt me liotettiin ite ja kyllä nääkin maistuu - varsinkin marinoituna, mut ei mikään voita niitä suolaliemessä lionneita. Jälkiuuniruisleipä on mun mielestä parasta, mutta oon ainoa joka meillä sitä syö ja siks saankin syödä sitä aika paljon, ettei se ehi mennä vanhaks (ei se maistu samalta jos sen pistää pakastimeen ja sit vasta paahtaa?). Sikspä pitää aina keksiä erilaisia päällisiä. Perinteinen keitetty kananmuna on tosi hyvä, avokaado ja kurkku myös ja jos haluaa jotain makeampaa niin mikä tahansa yhdistelmä seuraavia toimii: kookosrasva, hunaja, maapähkinävoi, banaani. Viimeviikolla söin sen päällä edellispäivän sienirisottoa ja karamelisoitua sipulia, ylläolevassa kuvassa on mun nopeesti kasaanheittämä coleslaw kalkkunan kanssa.


Mun ateriasuunnitelmat on menny ihan sekasin (musta on viime syksystä lähtien tullu meiän keittiön pääkokki ja vähän samalla sellanen keittiön diktaattori). Mulla on usein (aina) tarkat suunnitelmat ja ärsyttää jos ne menee plörinäks. Oon ylipäätään sellanen, että musta on hankalaa pistää suunnitelmat uusiks, tai ylipäätään käsitellä sitä, että kaikki ei mee suunnitelmien mukaan. Tällä viikolla meillä on jääkaapissa kolme bataattia, jotka tulee tavalla tai toisella, päivänä tai toisena käyttää. Viimeviikolla me syötiin bataatti- ja palsternakkaranskiksia. Tällä viikolla ainakin sweet potato quasedilloja ja kasvissosekeittoa, yks jää ehkä ens viikoks uunissa paahdettavaks ja kalan tai kanan kanssa syötäväks. Noi ranskikset menee meiän perheessä kuin kuumille kiville. Ne on helppoja. Juurekset lohkoiks, päälle öljyä (rypsi kestää hyvin kuumaa), suolaa ja mitä tahansa muuta maustetta (musta timjami on ihanaa, mut sellaset tuliset chilillä ja paprikalla maustetut on myös herkkua, ateriasta riippuen). Sit eikun kuumaan uuniin aika ylös (200-250 astetta) ja niin kauan että ne alkaa ruskistua. Kantsii vähän vahtia ja ehkä käännellä niitä.

Mulla on ollu ihan hyviä tukkapäiviä ja aika sellanen rauhallisen ilonen fiilis. Harmittaa, että tuolla on niin lämmin taas. Uskalsin jopa laittaa Niket jalkaan, kun siellä oli niin vähän lunta. Mua vähän huoletti syksyllä, ku en saanu noita käytettyä, mut nyt mulla on kaikenlaisia näkemyksiä niille ja ne tuntuu ihan omilta.

Sain hyvät tulokset kuvisdiplomista ja äikän prelistä (liianki hyvä melkeen, koska nyt pelottaa, etten jotenki yllä mun tasoon yo-kokeissa). Muita kokeita saa vielä jännätä, sekä menneitä että tulevia (perjantaina äikän tekstitaito!).

Tällä tai seuraavalla viikolla tulevia juttuja: parasta tammikuussa ja ne rutiinit, joilla pidän itteni tyytyväisenä.

2 kommenttia:

  1. MÄ. HALUAN. TEILLE. SYÖMÄÄN.
    Yhyy.
    Kumpa jaksaisin miettiä ja suunnitella ja osata noin ihania ruokia!

    Tsemppiä kokeisiin (vaiks oonki tainnu tän jo sanoa)
    Puspus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. muru <3 tiiät että oot aina tervetullu

      kiitos tsempeistä! kokeet on onneks toistaseks ohi, mut tsempille on varmasti käyttöä myöhemminkin! pus!

      Poista