keskiviikko 12. helmikuuta 2014

TAMMIKUUSSA PARASTA

1// Mun pisimpiaikaisin ystävä, joka sattumoisin myös on varmaan se, joka mut tuntee mun perheen lisäks parhaiten, kävi joululomalla kylässä. Me katotaan yhessä kaikkea laidasta laitaan, mutta oltiin sovittu jo ajat sitten, että aletaan kattoa Game of Thronesia tällä kerralla. Mä oon lukenu noita kirjoja (tosin se on nyt vähän jääny, koska ne vaatii niin intensiivistä keskittymistä, eikä musta oo ollu siihen just nyt) ja tykkään niistä tosi paljon. Me kumpikaan ei oltu pettyneitä, vaikka meillä oli kovat ennakko-odotukset. Mä viihdyn rutiineissa ja mun unirytmi ei meinannu kestää meiän koko yön maratonia, niinpä nukuttiin päikkärit keskellä yötä ja jatkettiin sen jälkeen. Oli aika huisia. Samana viikonloppuna tehtiin ihan huippuhyvää papupohjasta pizzaa, jonka päällä oli oliivikaviaaria, pinaattia ja aurinkokuivattua tomaattia. Huippuja juttuja sisältyy tohon kuvaan monta: Juli, Game of Thrones, meiän muutenkin parasta ja kiireetöntä yhdessä vietettyä aikaa.
2// Tää on mun koko kuukauden kohokohta. Käytiin äitin kanssa kattomassa meidän kaupunginteatterin esitys Piaf. Se pidettiin tosi tunnelmallisessa ravintolassa. Näyttämö oli pieni, yleisö tiivis ja tunnelma ihan huikee. Ruoka oli ihan hyvää, mutta näytelmä vertaansa vailla. En ees osaa tiivistää tai selittää, jotenki toi asetelman yksinkertasuus ja näyttelijöiden pieni määrä mutta suuri taito pääsi oikeuksiinsa ja kaikenkaikkiaan toi oli mun mielestä taidetta parhaimmillaan. Enkä muista koska oisin nauranu niin makeesti.
3// Mä oon vihdoin löytäny täältä sellasia ystäviä, jotka tuntuu niin arvokkailta, että halusin kutsua ne meille. Löhöiltiin lattialla tyynyillä, tehtiin kasvo- ja käsihoitoja, herkuteltiin ja juteltiin. Oli tosi jotenkin kliseinen, mutta älyttömän toimiva konsepti. Ja mulla oli kivaa.
4// Mun brunssista kerroinkin jo taannoin, mutta tähän kuvaan liittyy, kuten viereiseen kuvaan, ihania ihmisiä ja liikaa suussasulavia melkein-aamupala-ruokia brunssin merkeissä.

5// Ihania aamupaloja oon myös nauttinut sekä yksin, että perheen kanssa. Ihan parhaimpia hetkiä mun viikoissa on sunnuntaiaamut, jolloin saa ihan kiireettömästi laittaa jotakin ihanaa aamiaista ja vaikka lukea kirjaa. Mun lukutahti on ihan hyytynyt tässä viimeaikoina, koko tammikuun oon lukenu kuvassa olevaa Khaled Hosseinin uusinta romaania. Nyt kuitenkin kävin kirpparilta haalimassa itelleni ison kasan uutta luettavaa siinä toivossa, että pääsisin taas vauhtiin.
6// Keittokirjoja taas on tullut tammikuussa luettua sydämen kyllyydestä, eikä siltikään tarpeeks. Nää kolme oli mun joululahjasaalis ja mun ihan suosikkeja.
7// Mun jalat on koko kuun ajan ollu kuivat, lämpimät ja iloset. Oon myös vuodattanu yhet kyynelet liikaa näiden tahriintumisen johdosta, mutta siitäkin huolimatta nä on mun lempparikengistä lemppareimmat.
8// Äiti osti mulle tän ikkunankehyksen ihan huipusta aarreaitasta jo syksyllä ja nimenomaan tähän tarkotukseen. Jotenkin koko asia jäi syksyn hulinoissa, mutta sain vihdoin niitattua kananverkkoa tonne taustalle (hammasharjalla tehdyn kovan kuuraustyön jälkeen) ja sainpa huomata, että tota korviskokoelmaa sietäis vähän vielä kasvattaa.

9// Oon vähän laiskistunu musiikin saralla tässä vähitellen (yhessä vaiheessa jaksoin olla perillä jokasesta uutuudesta). Tammikuussa lämpenin kuitenkin Sam Smithille ja tokan Hobitti-elokuvan soundtrackille. En tykänny siitä ite elokuvasta (enkä ensimmäisestäkään), mutta molemmissa oli kyllä musiikkia, josta tykkään ihan vietävästi.
10// Mun perhe. Meillä yks sanoo chilipippureita tulipavuiks ja eniten on sille moredest. Toinen ärsyttää mua niin, että mun on annettava sille kunnon lumipesu, mutta samalla se on ainoa, jolle alan kasaamaan iltayhdeksältä mansikoiden ja Marianne-dominojen sisältämää kymmenen letun annosta. Kolmas inhoaa mun tattarikokeiluja (mutta syö niitä silti) ja tyhjentää vaikka koko taatelipaketin kerralla (nykyään ne on piilossa purkissa, jossa lukee buckwheat) ja neljäs on mun parhaimmista ystävistä parhain.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti