keskiviikko 31. joulukuuta 2014

VUOSI


Täytän vuosia aina joulukuun lopussa, eikä minun siksi tarvitse tehdä uudenvuodenlupauksia - voin sen sijaan samoihin aikoihin miettiä, mitä tulevalta ikävuodelta tahdon, millaisen elämän sen ikäisenä elää.
Tämänikäisenä kaipaan tasapainoa ja samanaikaisesti sekä enemmän, että vähemmän itsetutkiskelua. Haluan osata enemmän kuunnella itseäni, mutta vain joissakin tilanteissa, sillä vielä sitäkin enemmän tahtoisin oppia yhä useammin kääntämään huomioni pois itsestäni ja sen sijaan nähdä muita ja olla siunaukseksi ympärillä oleville. Oikeastaan olen tullut myös siihen lopputulokseen, että kuuntelemalla itseäni olen oppinut hyvinvoinnistani kaikkein tärkeimmän, sen, että voin parhaiten, jos osaan olla keskittymättä niin paljon itseeni. 
Olen myös ymmärtänyt, että on tartuttava omaan keskeneräisyyteensä ja vaalittava sitä. En tule koskaan uudestaan olemaan sitä, mitä olen nyt, mutten myöskään koskaan valmis. Ehkä, jos opin elämään tätä todeksi ennen seuraavaa syntymäpäivääni, olen askeleen lähempänä tavoittelemaani tasapainoa.
Joskus usea pieni askel on yhtä suurta harppausta parempi vaihtoehto ja sanonta siitä, että joskus on otettava kolme askelta taaksepäin ennen kuin pääsee yhden eteenpäin, pitää paikkansa. Toisinaan on kuitenkin vain päätettävä ja otettava yksi älytön harppaus eteenpäin, joko todistukseksi omasta kykeneväisyydestään tai päästäkseen eteenpäin. Joskus harpattuaan joutuu palaamaan alkuun ja kävelemään saman reitin pienin askelin tai vaihtamaan reittiä.
Ei mikään tunnu niin runolliselta, kuin miltä sen voi sanoin saada kuulostamaan, ja elämässä turhauttaa ja tuntuu kipeältä, eikä aina tee mieli liikkua mihinkään, saatikka tietoisesti valita kääntää katsettaan oman minuutensa ympärillä pyörivästä elämästään. Toisinaan kannattaa kuitenkin pistää tuskiaan kirjalliseen muotoon, opeiksi, joita voi seuraavana vuotenaan koettaa jaksaa muistaa ja hetkittäin muistaa ymmärtää.

Olen siis tässä nyt ja seuraavaksi vuosia täytettyäni muualla ja se on riittävää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti